38. "Biała Fabryka”
Ten mieszczący się
przy ulicy Piotrkowskiej 282 symbol miasta wzniesiono w latach 1835–1839
w stylu klasycystycznym. Należy do najstarszych obiektów przemysłowych
Łodzi, gdzie również wzniesiono pierwszy komin. Ludwik Geyer pochodził z
Saksonii. Przybył do miasta w 1828 r. i rozpoczął od drukowania tkanin.
Szybko stał się największym wówczas przemysłowcem Łodzi. Dzięki zarobionym
pieniądzom dokonał rozbudowy fabryki i zajął również obszar po drugiej stronie
ulicy. Firma zatrudniała ok. 3500 osób. Gmach Białej Fabryki został
otynkowany i pomalowany na biało, stąd jego nazwa. W 1839 r. w fabryce
uruchomiono pierwszą w mieście maszynę parową. W latach 60. XIX wieku Geyera
dopadły poważne kłopoty finansowe, jednak, na szczęście, jego synowie odratowali
w następnych latach pozycję firmy.
Od 1959 r. gmach
pełni funkcję muzeum (obecne Centralne Muzeum Włókiennictwa). W czerwcu 2008 r.
zakończyła się modernizacja skrzydła wschodniego muzeum przeznaczonego na sale
wystawiennicze. Ciekawostką jest organizowany za budynkiem pierwszy w Polsce
skansen budownictwa drewnianego miejskiego. Przeniesiono w to miejsce m.in. kościół
z Nowosolnej oraz secesyjną willę letniskową z Rudy Pabianickiej.
Centralne Muzeum
Włókiennictwa, Piotrkowska 282 dodatkowych 90 min.
Placówka
posiada w zbiorach 1300 tkanin artystycznych, 1000 tkanin zabytkowych, 70
tys. tkanin przemysłowych oraz kolekcję maszyn tkackich. Na uwagę zasługuje
kolekcja tkanin artystycznych, w tym prace Magdaleny Abakanowicz. Od 1974 r. organizowana
jest regularnie wystawa „Triennale Sztuki”.
Godziny
otwarcia: wt, śr, pt 9–17, cz 11–19, sb, nd 11–16
Wstęp:
ulgowy – 6 zł, normalny –10 zł, w soboty wstęp bezpłatny na wystawy stałe
Muzeum
zaprasza do bezpłatnego zwiedzania Skansenu Łódzkiej Architektury Drewnianej,
gdzie zobaczyć można między innymi „Dom Tkacza” oraz „Dom Papiernika”. Wejście możliwe
także od ul. Milionowej.
39. Kościół
ewangelicki pw. Św. Mateusza
Archiwum UMŁ
Stojąca przy ulicy
Piotrkowskiej 283 świątynia należy do najpiękniejszych w Łodzi. Jej dekoracje
nawiązują stylem do sztuki romańskiej. Została wzniesiona na planie krzyża
greckiego i zwieńczona 80-metrową wieżą. Plany kościoła przygotował Johanes
Wende, a prace budowlane nadzorowała firma Wende i Klause. Starania o
budowę rozpoczęły się w 1901 r., ale ostatecznie świątynię poświęcono w
listopadzie 1928 r. Wcześniej istniały już dwie parafie ewangelickie w mieście
– pw. Trójcy Świętej (pl. Wolności) oraz Św. Jana przy obecnej ulicy
Sienkiewicza. We wnętrzu uwagę zwraca ogromny żyrandol wykonany w warszawskiej
pracowni Braci Łopieńskich. W sumie na trzech kręgach zamontowano 241 lamp. Do
środka światło wpada przez rozety znajdujące się w nawach bocznych. Nawę główną
wieńczy, wznosząca się na 26 m ,
kopuła oparta na czterech masywnych filarach. Przestrzeń powiększono dzięki
trzem emporom, co sprawia, że wnętrze jest w stanie pomieścić ponad 3 tys.
osób. Na uwagę zasługują także organy z czeskiej firmy Braci Rieger,
słynące z czystego brzmienia. W kościele regularnie organizowane są
koncerty oraz występy chórów z kraju i z zagranicy.
Archiwum UMŁ
„Polak to
katolik, Niemiec to protestant” – to stwierdzenie było mylne w odniesieniu do
struktury wyznaniowej XIX-wiecznej Łodzi. Okazuje się, że w mieście żyło
niegdyś mniej Niemców niż protestantów. W 1939 r. Łódź wraz z osadami miejskimi
liczyła ok. 660 000 mieszkańców, z czego 60 000 stanowili
protestanci. Dziś wspólnota łódzka liczy ok. 1000 parafian.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz