Czas zakończyć nasz spacer "W kręgu łódzkich Żydów". A robimy to w miejscu naprawdę wyjątkowym. O tej nekropolii można napisać wiele, a i tak żaden opis nie odda jej wyjątkowej atmosfery. Dziś bardzo ogólnie i skrótowo, ale na pewno jeszcze to miejsce pojawi się na blogu.
16. Nowy Cmentarz Żydowski
Znajdujące się przy
ulicy Brackiej miejsce spoczynku oraz nekropolia w Berlinie są największymi
cmentarzami żydowskimi w Europie. Łódzki powstał w 1892 r. na niewielkim
wzniesieniu na Bałutach jako druga nekropolia żydowska w mieście. Kompleks
podzielony został murem na dwie części. W pierwszej (o powierzchni 2 ha ) znajdowała się niegdyś
synagoga, mykwa (zbiornik do rytualnych kąpieli) oraz zabudowa gospodarcza. Do
dziś zachował się Dom Przedpogrzebowy ufundowany przez rodzinę Konstdtów.
Część zachodnia, grzebalna, ma powierzchnię40 ha i znajduje się tam 230 tysięcy grobów (na
samym Polu Gettowym pochowano w czasie wojny blisko 45 tysięcy osób).
Do czasów obecnych nekropolia służy wyznawcom judaizmu za miejsce
pochówku. Całość cmentarza i Dom Przedpogrzebowy zaprojektował znany architekt
Adolf Zeligson. Układ przestrzenny cmentarza to 64 kwatery ułożone w 8 rzędach.
Spoczywają tu m.in. rodzice Juliana Tuwima i Artura Rubinsteina, a także
najwięksi żydowscy fabrykanci, lekarze oraz uczeni.
Część zachodnia, grzebalna, ma powierzchnię
Duże wrażenie robi
Mauzoleum rodziny Poznańskich – największy grobowiec żydowski na świecie. Jego budowa
zaczęła się w 1903 r., trzy lata po śmierci Izraela Poznańskiego. Budowlę
zaprojektował Adolf Zeligson, opierając ją na planie koła o promieniu 9,5 m . Kopułę pokrywa od
wewnątrz mozaika z weneckiej pracowni Salviattiego, składająca się z 2 milionów
elementów. Wewnątrz mieszczą się dwa sarkofagi z czerwonego marmuru –
Leonii i Izraela.
Cmentarz po wojnie
ulegał stopniowej dewastacji, lecz od 1995 r., dzięki Fundacji Monumentum
Iudaicum Lodzense, trwają systematyczne prace renowacyjne. Podczas pobytu na cmentarzu
warto przyjrzeć się ozdobnym, skierowanym ku wschodowi macewom (płytom
nagrobnym) oraz ich bogatej symbolice. Na grobach kobiet można znaleźć płonące lub złamane
świece – symbol bogobojności. Nagrobki mężczyzn natomiast opatrzone są gwiazdą
Dawida i księgami. Oprócz tego można zobaczyć charakterystyczne ohele –
grobowce w formie zamkniętego prostopadłościanu/namiotu – stawiane uczonym w
piśmie.
Jeszcze kilka słów o żydowskim pochówku. Zgodnie z
tradycją żydowską pogrzebem zajmuje się Chewra Kadisza, czyli Bractwo
Pogrzebowe, które dba, by pogrzeb odbył się w dniu śmierci. W domu
pogrzebowym ciało jest myte, ubierane w odzież z białej tkaniny, a następnie
owijane w prześcieradło. Nad grobem specjalną modlitwę (kadisz) odmawiał
najczęściej syn zmarłego. Ciało chowane jest twarzą na wschód, w kierunku
Jerozolimy. Po roku rodzina powinna
wystawić zmarłemu nagrobek i odwiedzić go w rocznicę śmierci. Cmentarz uznawany
jest za miejsce nieczyste, dlatego przy wyjściu umieszczane są studnie, gdzie
można się oczyścić. Na grobach najczęściej zostawiane są kamienie, pod którymi
umieszcza się modlitwy.
Cmentarz
Żydowski w Łodzi, Bracka 40, wejście od ul. Zmiennej
Godziny
otwarcia w okresie wiosenno-letnim:
nd–cz 9–17,
pt 9–15,
sobota oraz święta
żydowskie – niedostępny
Wstęp: 6/8 zł
Witaj Piotrze, nie wiem jak się mogę z Tobą skontaktować. Prosiłbym o info na majla zbysze.b@gmail.com
OdpowiedzUsuńMam pytanie dotyczące Twojego zdjęcia.
ps.
świetny blog ;)
Pozdawiam
Zbyszek